فیبروئیدها عامل رابطه جنسی دردناک

مراقبت از دهان و دندان قبل از بارداری
مراقبت از دهان و دندان قبل از بارداری
۱۳۹۵-۱۲-۱۱
تخمدان پلی کیستیک | جراحی واژن | جراحی زیبایی واژن
آیا تخمدان پلی کیستیک باعث اضافه وزن می شود؟
۱۳۹۵-۱۲-۱۶
نمایش همه
فیبروئیدهای رحمی

فیبروئیدهای رحمی

فیبروئیدها : آیا رابطه جنسی را برایتان دردناک کرده؟

ممکن است شمایی که این مطلب را می خوانید، یک خانم باشید. شانس این باشد که شما هم فیبروئید رحم دارید یا داشتید اما نمی دانستید. این غده های خوش خیم عضله ای و بافت های متصل به رحم یا فیبروئیدها اتفاقی رایج هستند. روی ۶۰ الی ۸۰ درصد از خانم ها تاثیر گذار هستند. اما معمولا علائمی ندارند.

گاه به خاطر وجود این فیبروئیدها مشکلاتی به وجود می آید، مثلا رابطه جنسی دردناک یکی از آن هاست.

بسته به جایی که به وجود آمدند، اندازه و تعدادشان، مسبب علائم مختلفی هستند. ناراحتی در حین مقاربت یکی از آن علائم ممکن است. حتی خونریزی های قاعدگی سنگین یا نامنظم در نتیجه همین فیبروئیدهای رحمی هستند که می توانند زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

مشکل در ادرار کردن، یبوست، کم خونی از جمله علائم بالقوه این مساله هستند. فیبروئیدها ممکن است ظاهر زن را باردار نشان دهد. یا اینکه یک خانم حس وجود یک توده در شکمش را داشته باشد. در موارد شدیدتر می تواند باعث ناباروری، سقط جنین و یا زایمان زودرس شود. تصور اینکه چرا فیبروئیدهای رحمی می توانند تبدیل به یک مزاحم شوند، (که به خاطر همین درمان هم متغیر می باشد) راحتتر است، آن هم زمانی که متوجه شوید : رحم شما تقریبا به اندازه یک لیمو می باشد، در حالی که یک فیبروئید می تواند به اندازه یک سیب، گریپ فروت، طالبی یا حتی یک هندوانه شود.

فیبروئیدها ی رحمی

برای اینکه برای هر فیبروئید درمان مشخصی در نظر گررفت، باید حتما از رحم تصویربرداری شود، یا سونوگرافی واژینال و یا حتی MRI از لگن. برای انجام بهترین درمان فیبروئیدها باید ویژگی های آن به درستی بررسی شود.

حفظ باروری :

رابطه جنسی دردناک بسته به مسائل مختلفی می باشد که با مشورت با پزشکتان مشخص می شود. اگر تشخیص داده شده که فیبروئید دارید، بدانید که همیشه هیسترکتومی لازم نیست. علاوه بر بررسی سایز، تعداد، و موقعیت فیبروئیدها، درمانبستگي دارد به اينكه که آیا بیمار تلاش در حفظ باروری اش دارد يا نه . اگر تمايلي به بارداري نداشته وخانواده كامل باشد ،هیسترکتومی بهترین و گاه تنها راه است. با این حال اگر به دنبال بچه دار شدن هستید، یا می خواهید رحمتان را نگه دارید، باید با پزشک تان مشورت کنید.

گزینه های درمانی فراتر از هیسترکتومی :

اگر اکثرا علائمی شامل خونریزی شدید و گرفتگی عضلات دارید، گزینه های درمانی به شرح زیر می باشند :

  1. GnRH agonist
  2. دستگاه درون رحمی Mirena® ( لوونورژسترل)
  3. (ترانکسامیک اسید) Lysteda®
  4. Depo-Lupron®
  5. Depo-Provera®
  6. عوامل غیر استروئیدی

در شرایط بدتری همچون فشار لگنی، درد، علائم مثانه ای و روده ای، گزینه های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  1. امبولیزاسیون فیبروئید رحم
  2. میومکتومی (حذف فیبروئید و حفظ رحم)
  3. آبلیشن یا فرسایش متمرکز در MRI
  4. رادیوفرکانسی و سونوگرافی آبلیشن یا فرسایش فیبروئید

اگر مشکوک به فیبروئید هستید یا اینکه فیبروئید دارید، با پزشکتان صحبت کنید. گزینه های درمانی زیادی هستند، حتی هیسترکتومی ممکن است بهترین روش درمانی باشد یا اینکه نباشد.

منبع : https://health.clevelandclinic.org/

مطالب مرتبط :

افزایش لذت جنسی با لیزر واژن

بزرگ شدن کلیتوریس در زنان

جوانسازی واژن با لیزر

تماس با ما
آدرس مطب