تاثیر آرامش بخش بوی مادر بر نوزاد

۶ نکته مهم درباره نوزاد نارس
۱۳۹۸-۰۴-۰۴
۱۰ تغییر رایج بدن در دوره ی بارداری
۱۳۹۸-۰۴-۱۰

این فقط شما نیستید که عاشق بوی بدن نوزادان هستید، بلکه او نیز به بوی بدن شما عشق می ورزد. فرزندتان در اولین هفته زندگیشف بوی بدن شما را شناسایی می¬کند و به سمت آن می چرخد و قادر است بوی بدن شما را از مادران دیگر تشخیص و ترجیح دهد. هنگامیکه او آشفته و ناراحت است ، حتی پتوی که بوی بدن شمارا می دهد، به او ارامش می بخشد.

۰ تا ۴ ماهگی
در پژوهش های که اخیرا صورت گرفته ، هنگامی که نوزاد از درد سوزن آزمایش خون ، به شدت آشفته و گریان می شود، نزدیک کردن پنبه ای آغشته به شیر مادر به بینی نوزاد، گریه او را کاهش می دهد. همچنین وقتی مجبور هستید از منزل خارج شوید و وظیفه وظیفه مراقبت از نوزادتان را به فرد دیگری بسپارید، لباسی که به تن داشتید به پرستار فرزندتان بدهید ، تا اگر فرزندتان بی قراری کرد از ان لباس جهت ارام کردن او استفاده کند. نوزدتان طی روزهای اولیه زندگیش بوهایی را که هنگام نوشیدن شیر از پستان¬تان استشمام کرده است را به خاطر می¬سپارد. اگر فرزندتان هنگام شیردهی پستانی برای مدتی (مثلا هشت روز) در معرض بوی خاصی قرار گیرد، زمانی که به تولد یک سالگی خود می رسد، او این رایحه را ترجیح می دهد.

۵ تا ۸ ماهگی
اکثر نوزدان حدود ۶ ماهگی شروع به خوردن غذاهای سفت میکنند و با این تغذیه جدید ارتباط خوبی برقرار می¬کنند اما تعداد معدودی نمی خواهند با این نوع از تغذیه کنار آیند. اکر فرزندتان از خوردن غذای سفت امتناع می ورزد، عجله نکنید. دکتر “دبورا برنز” متخصص تغذیه کودکان می گوید : غذا را بدون چرب زبانی و گول زدن بچه عرضه کنید. از همه مهمتر اینکه صبور باشید. این کار تجربه جدید است و برخی بچه ها برای کنار آمدن با آن فقط به زمان بیشتری نیاز دارند. اگر امتناع ورزیدن از غذای سفت ادامه یافت، به متخصص کودک مراجعه کنید
در هنگام دادن غذای سفت به کودک نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
۱- بررسی محیط اطراف برخی از بچه ها اگر محیط اطرافشان بسیار روشن یا شلوغ باشد، کلافه می شوند و نمی توانند غذا بخورند.
۲- به یافت غذا توجه کنید غلظت غذای او را تغییر دهید و ببینید که اگر بافت غذا متفاوت باشد ذائقه او بهتر می شود یا نه .
۹ تا ۱۲ ماهگی
حدود ۹ ماهگی ، فرزندتان می تواند با انگشتانش اشیاء را بگیرد. یعنی او می تواند از شست و انگشت اشاره خود برای برداشتن خوراکی ها و لوبیا و نخود پخته نیز استفاده کند. پیش از این، او از تمامی کف دست و انگشتانش برای گرفتن استفاده می کرد. ولی این مهارت جدید او بسیار کارآمد تر و دقیق تر است و غذا خوردن را برای شما و فرزندتان لذت بخش تر می سازد. این انگشتان کوچولو تقریبا هر چیزی را بر می دارد ( و هر چه را که می یابد، در دهانش می گذارد) که هنگام خوردن خوراکی ها عالی استف اما وقتی روی زمین به اطراف می چرخد، زیاد خوشایند نیست.
از آنجایی که بچه ها عاشق تمرین مهارت های جدید خود هستند، مراقب باشید که چیز خطرناکی در دسترس او قرار نداشته باشد، زیرا بچه ای که توان گرفتن اشیا با انگشتانش را دارد و بسیار کنجکاو است وقتی روی زمین چهار دست و پا می خزد، می تواند از یک لحظه سهل انگاری شما استفاده کرده و دست به کارهای خطرناکی بزند. در حقیقت توانایی گرفتن با انگشتان یک پیش آمادگی برای مهارت های بعدی او مثل نوشتن است، بنابراین برای فرزندانتان محیطی ایمن فراهم کنید تا بتواند این مهارت جدید خود را گسترش دهد. اسباب بازی هایی مثل بلوک های کوچک (لگو) و توپ های رنگارنگ به او اجازه می دهد که حواس متفاوت خود را تجربه کند.

۱۳ تا ۱۸ ماهگی
دکتر “میشله مک کارتی” دستیار پروفسور در مطالعات رشد انسانی و خانواده در دانشگاه تگزاس می گوید: بچه های نوپا برای نخستین مرتبه ۱۳ ماهگی قادر به استفاده از قاشق هستند ، گرچه نباید انتظارر زیادی داشته باشید که در دفعات اولیه موفق شوند. بسیاری از قاشق های پر شده از خوراکی ها به هدف نمی رسد ، اما این حقیقت که فرزندتان برای استفاده از قاشق تلاش می کند، موفقیت چشمگیری است. برای فرزندتان آزمون و خطاهای فراوان ضروری است ، تا او را در استفاده از وسایل مختلف کارازموده کند. این تمرینات می تواند دست کم یک سال طول بکشید.
برای کمک به فرزندتان از راهنماهای زیر بهره ببرید:
اجازه دهید فرزندتان با قاشق بازی کند اجازه دهید که فرزندتان با قاشق بازی کرده کاسه را واژگون کند تا روش استفاده ار ان را تجربه کند.
آن را سهل سازید غذاهای ساده اولیه را طوری انتخاب کنید که به قاشق بچسید و در آن باقی بماند، مثل پودر غلات پخته شده یا موز له شده.
آنرا چند مرتبه تکرار کنید برای چند مرتبه نخست، اجازه دهید که قاشقی در دست خود بگیرد و شما نیز با قاشقی دیگر او را تغذیه کنید. به این ترتیب ، بدون اینکه شمار را کلافه و خسته کند به تمرین خود ادامه می دهد.

تماس با ما
آدرس مطب