علائم دوران یائسگی در خانم ها چیست؟

آنورگاسمی چیست
ناتوانی جنسی یا آنورگاسمی در زنان
۱۳۹۷-۰۷-۰۸
علت دردهای مزمن لگن چیست
علت لگن دردهای زنان چیست؟
۱۳۹۷-۰۷-۱۲
علائم یائسگی

یائسگی اشاره به زمانی دارد که بدن به طور طبیعی زمان باروری اش تمام شده است. اینگونه است که این دوران جدید را دوران یائسگی می گویند.

هر خانمی یائسگی را در سن متفاوتی تجربه می کند. البته معمولا از ۴۰ سالگی علائم آن سراغ خانم ها می آید. در واقع سطح استروژن در بدن افزایش پیدا کرده و در دوران یائسگی تقریبا ریزش می کند و مثل قبل نیست. در دوره یائسگی علائمی مثل گرگرفتگی، مشکلات خواب و نیز خشکی واژن تجربه می شود؛ که البته خشکی واژن با لیزر را می توان درمان کرد.

علائم دوران یائسگی چیست؟

پریودهای نامنظم : تخمک گذاری دیگر غیر قابل پیش بینی شده، و زمان بین هر پریود یا خیلی کوتاه می شود یا خیلی بلند. خونریزی هم ممکن است یا خیلی سبک باشد یا خیلی سنگین. حتی ممکن است خانمی گاه پریود نشود.اگر خانمی بین پریودهایش فاصله های ۶۰ روزه یا بیشتر داشت، اینجاست که تقریبا می توان گفت وارد دوران یائسگی شده است.

گرگرفتگی و مشکلات خواب : گرگرفتگی در دوره یائسگی کاملا طبیعی می باشد. شدت و طول زمان آن هم در هر فرد متفاوت می باشد. مشکلات خواب  اغلب همراه با تعریق شبانه وگرگرفتگی است.

تغییرات رفتاری : تغییر در خلق و خو، تحریک پذیری یا خطر افزایش افسردگی ممکن است در طی دوره یائسگی رخ دهد. دلیل چنین علائمی هم به خاطر همان مشکلات خواب می باشد که گرگرفتگی هم به همراه دارد. البته همچنان بی ربط به تغییرات هورمونی هم نیست.

مشکلات مثانه و واژن : زمانی که سطح استروژن کاهش می یابد، بافت واژن نرمی و انعطاف پذیری اش را از دست می دهد که اینگونه مقاربت را سخت می کند. با کاهش استروژن، خانم ها بیشتر در معرض عفونت های ادراری هستند.

علائم یائسگی

کاهش باروری : به خاطر نامنظم شدن دوره تخمک گذاری، توانایی باروری هم کم می شود. تا زمانی که فرد پریود می شود، باروری امکان پذیر است.

تغییرات عملکرد جنسی : لذت جنسی و میل جنسی در این دوران کاهش می یابد. اما بسته به فرد دارد که قبل از یائسگی چطور بوده و اینگونه بعد از یائسگی هم به همان صورت ادامه پیدا می کند.

پوکی استخوان : با کاهش سطح استروژن، استخوان هم سریعتر تحلیل می رود، اینگونه است که خطر پوکی استخوان خانم ها را تهدید می کند.

تغییر سطح کلسترول : با کاهش سطح استروژن، تغییرات ناخواسته ای در خون به وجود می آید که منجر به تغییراتی در سطح کلسترول می شود. شامل افزایش چربی LDL، که کلسترول بد می باشد و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. HDL، کلسترول خوب، در بسیاری از زنان همانطور که سنشان بالا می رود، کاهش می یابد؛ باز هم چنین عارضه ای خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.