آیا تخمدان پلی کیستیک باعث اضافه وزن می شود؟

فیبروئیدهای رحمی
فیبروئیدها عامل رابطه جنسی دردناک
۱۳۹۵-۱۲-۱۲
فیبروئید رحمی
هر آنچیزی که درباره فیبروئید باید بدانید
۱۳۹۵-۱۲-۲۱
تخمدان پلی کیستیک | جراحی واژن | جراحی زیبایی واژن

تخمدان پلی کیستیک

سوال بسیاری از زنان : آیا بيماري تخمدان پلی کیستیک منجر به اضافه وزن می شود؟!

اکثر گفتگوهایی که با پزشکان درباره تخمدان پلی کیستیک می شود، بیشتر متمرکز روی بی نظمی قاعدگی است. مثل دوره های قاعدگی سنگین یا پریود نشدن. اما زنانی که با بيماري تخمدان پلی کیستیک روبرو می شوند، بیشترین مشکلشان اضافه وزن می باشد.

مشخص نیست که آیا بيماري تخمدان پلی کیستیک مستقیما باعث چنین عارضه می شود یا خیر. “متخصصان فکر می کنند ترکیبی از زمینه های ژنتیکی و عوامل محیطی مثل رژیم، ورزش و سبک زندگی منجر به علائم PCODمی شود.”

این بيماري در حدود ۵ میلیون زن آمریکایی دیده شده است(بین ۵ و ۱۰ درصد از زنان)، که با چنین علائمی از سنین ۱۱ سالگی روبرو می شوند.

دانستن اینکه روی وزنتان تاثیرگذار است، می تواند شما را تشویق به کنترل این عارضه و دیگر مسائل مرتبط با سلامت کند، مثل دیابت وغیره.

تخمدان پلی کیستیک

علائم و تشخیص :

بيماري پلی کیستیک زمانی رخ می دهد که هورمون ها خارج از تعادل هستند. زنانی که مبتلا به چنین بيماري هستند، هورمون مردانه شان (آندروژن) کمی بیشتر از حد طبیعی می باشد. حتی یک افزایش کوچک در تولید آندروژن می تواند روی عملکرد تخمدان تاثیر بگذارد. همچنین باعث پریودهای نامنظم، عدم تخمک گذاری(تخمک گذاری به طور نامنظم)، و علائم هورمون های مردانه زیاد، حتی نشانه های دیگری مثل آکنه و رشد موی زائد از جمله مواردی هستند که نشان دهنده این بيماري می باشند.

پزشکان به دنبال ۲ تا از سه نشانه در هنگام تشخیص می باشند :

1. دوره نامنظم پریودها یا پریود نشدن (با توجه به بالا بودن سطح آندروژن)
  2. علائمی از هورمون های مردانه مثل آکنه و هیرسوتیسم(رشد غیر طبیعی مو در صورت و بدن)
  3. کیست های کوچک و متعدد در تخمدان
  4. همچنین پزشک معمولا باید به دنبال شرایط دیگری برای PCODباشد. این ها شامل اختلالات تیروئید، سطح بالای پرولاکتین، هیپرلازی آدرنال غیر کلاسیک مادرزادی ، تومورهای ترشح کننده آندروژن.

بيماري پلی کیستیک باعث این موارد می شود :

1. ناباروری
  2. کلسترول بالا
  3. افزایش خطر ابتلا به دیابت(مقاومت در برابر انسولین)
  4. افسردگی

علامتی که به احتمال زیاد مرتبط با افزایش وزن است مربوط به سطح انسولین بالاست. همچنین زنانی که افزایش وزن دارند و دیابت و کلسترول بالا دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز می باشند.

منبع : https://health.clevelandclinic.org/