خشکی واژن به چه دلیل می باشد؟

درد واژن چیست
درد واژن چیست؟
۱۳۹۵-۱۲-۲۱
افتادگی لگن
افتادگی لگن چیست؟
۱۳۹۶-۰۱-۰۲
علت خشکی واژن

علت خشکی واژن و درمان آن با مرطوب کردن !

در زمان یائسگی تولید استروژن کم می شود و متوقف می شود. زمانی که چنین چیزی اتفاق می افتد، تغییرات زیادكه ـ بیشتر آن ها ناخوشایند است ـ در بدن یک زن اتفاق می افتد. پریودها نامنظم و سپس متوقف می شوند. همچنین شاید گرگرفتگی، نوسانات خلقي ايجاد شود.

خشکی واژن دیگر علامت شایع در یائسگی است. نزدیک به یک نفر از هر سه زن تجربه چنین تغییراتی را دارند. حتی بعد از یائسگی این علائم بیشتر می شود. خشکی واژن در هر سنی رخ می دهد بنا به دلایل مختلف. ممکن است به نظر , یک تحریک یا حساسیت جزیی باشد. اما کمبود رطوبت واژن می تواند تاثیر بسیار گسترده ای روی زندگی جنسی تان داشته باشد. خوشبختانه چندین راه درمان هست که خشکی واژن را بهبود می بخشد.

چه چیزی باعث خشکی واژن می شود؟

طبیعتا دیواره های واژن باید با لایه ای نازک از مایع مرطوب باشند. هورمون استروژن به تنظیم این مایع کمک می کند و مخاط واژن را سالم، ضخیم و منعطف نگه می دارد. در زمان یائسگی کاهش سطح   استروژن عاملی می باشد که منجر به کاهش رطوبت واژن نیز می شود. این امر منجر به نازک شدن واژن می شود و خاصیت انعطاف پذیری واژن نیز کم می شود. چنین حالتی را آتروفی واژن می گویند.

علت خشکی واژن

علاوه بر یائسگی سطح استروژن در چنین زمان هایی هم کاهش می یابد :

1. زایمان و شیردهی
  2. شیمی درمانی برای سرطان
  3. عمل جراحی برداشتن تخمدان
  4. داروهای ضد استروژن که برای درمان فیبروئیدهای رحمی یا آندومتریوز استفاده می شوند.

دیگر علل خشکی واژن عبارتند از :

1. سندرم شوگرن(یک اختلال خود ایمنی )
  2. داروهای سرماخوردگی و آلرژی و داروهای ضد افسردگی خاص
  3. دوش واژینال
  4. اماده نبودن به اندازه کافی قبل از مقاربت جنسی
  5. مهم نیست به چه علت خشک شدن واژن می تواند دردناک باشد. این موضوع می تواند به خارش، سوزش، و مقاربت دردناک منجر شود

خشکی واژینال چگونه تشخیص داده می شود؟

هر سوزش، خارش یا ناراحتی در ناحیه واژن باید شما را گوش به زنگ کند که تماسی با یک پزشک متخصص یا متخصص زنان بگیرید. پزشک تاریخچه بیماری و سلامت شما را می بیند و می فهمد که چه مدت این علائم را تجربه کردید، و آیا چیزی مثل دوش واژینال یا مصرف دارو بدترش کرده یا نه.

پزشکتان ناحیه لگنتان را معاینه  می کند. واژن را به خاطر وجود هر نازکی یا قرمزی چک می کند. . پزشک ممکن است یک تست پاپ اسمیر دهد تا سلول های دیواره واژن یا دهانه رحم را بردارد و ازمايش  کند.

منبع : http://www.webmd.com