اختلالات لوله های رحمی

تزریق بوتاکس راه حلی مفید برای رابطه جنسی دردناک
۱۳۹۶-۰۱-۰۸
اختلالات لوله های رحمی در زنان

شرایطی در لوله های رحمی می باشد که منجر به بلاک ها یا بافت های اسکار می شود که هر کدام می توانند مانع حرکت اسپرم شوند.

بلاک یا انسداد :

بلاک ها یا انسدادهایی که می توانند به خاطر انقباضات عضلانی رحم، یا عفونت، التهاب، و یا آندومتریوز به وجود آیند. شرایطی که هیدروسالپنکس نامیده می شود، و اشاره به لوله های رحمی دارند. ممکن است به خاطر عفونت قبلی لگن باشد که با مایع التهابی پر می شود.

چسبندگی :

چسبندگی ها شبیه به بافت اسکار هستند، که ممکن است بین لوله های رحم و تخمدان شکل بگیرند. به همین دلیل است که به هم می چسبند. چسبندگی می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند. حتی حرکت اسپرم را به رحم غیر ممکن می سازد. بیمارانی که در معرض خطر اختلالات رحمی می باشند، آن هایی که عفونت لگنی از قبل داشتند یا مشکلات شکمی مثل آپاندیس، یا برداشتن کیست تخمدان داشتند. بسیاری از بیماران که چسبندگی های لگن دارند، بلاک یا انسداد لوله های رحمی یا حتی هیدروسالپنکس بدون آگاهی شان ممکن است داشته باشند. به خاطر همین چند باکتری شاید علائم خفیفی هم دیده شود.

اختلالات لوله های رحمی در زنان

تشخیص انسداد لوله های رحمی

1. با سونوگرافی. اولین آزمایشی که بیشتر بیماران انجام می دهند، سونوگرافی یا اولتراسوند می باشد که از فرکانس رادیویی بالایی استفاده می شود، با تصاویری از رحم و تخمدان. آزمایش کوتاهیست، و کاملا بدون درد است. برای اولتراسوند پزشک یک مبدلی را داخل واژن قرار می دهد، تا از چنین محدوده ای عکس بگیرد. لوله رحمی نرمال تقریبا همیشه در اولتراسوند نامرئی به نظر می رسد. اگر دیده شود، احتمال دارد به خاطر هیدروسالپنکس باشد.
  2. با هیستروسالپینگوگرام. تصویر اشعه ایکس که تصاویری تولید می کند و  به پزشک اجازه می دهد لوله رحم و عملکردش را آنالیز کند و هر انسدادی را چک کند. در طی عکسبرداری مایعی به داخل رحم و لوله های رحمی تزریق می شود. این روش به پزشک اجازه می دهد تا ساختار رحم را ببیند و اینکه بفمهد آیا قابلیت تخمک گذاری دارد یا خیر.

درمان اختلال لوله های رحمی

به خاطر انسدادی که در لوله ها می باشد اغلب آسیب لوله های رحمی هم دیده می شود، یعنی عملکرد لوله های رحمی دچار مشکل می شود. زمانی که لوله ها آسیب ببینند، امکان تخمک گذاری مشکل می شود، و بارداری اتفاق نمی افتد. به این دلیل لقاح آزمایشگاهی استفاده می شود، تا لوله های رحمی به حالت قبل خود برگردند. اگر هیدروسالپنکس دیده شود، عمل جراحی برای برداشتن و یا انسداد لوله ها توصیه می شود. به خاطر اینکه مایع التهابی لوله به داخل رحم تخلیه می شود و به همین دلیل منجر به شکست در کاشت IVF می شود.

منبع : https://www.pacificfertilitycenter.com