آیا مشکلات بعد از یائسگی با لیزر قابل درمانند؟

سن جراحی زیبایی واژن
اهمیت انتخاب جراح و متخصص زنان خوب برای جراحی زیبایی واژن
۱۳۹۷-۰۲-۲۵
جراحی زیبایی واژن زنان
چرا زنان علاقمند به جراحی زیبایی واژن می باشند؟
۱۳۹۷-۰۳-۱۵
درمان مشکلات یائسگی با لیزر

سوالی که ممکن است برای هر خانمی در سن یائسگی پیش بیاید، اینکه مشکلات سیستم ادراری و واژینال با لیزر قابل درمان هستند یا خیر؟!

لیزردرمانی علائمی از جمله خشکی واژن، درد و ناراحتی در حین رابطه جنسی و نیز بی اختیاری ادرار را می تواند بهبود بخشد.

بسیاری از زنانی که از مشکلات بعد از یائسگی مثل خشکی واژن و آتروفی یا بی اختیاری ادراری و درد در رابطه جنسی رنج می برند، به فکر راه های درمانی برای این مشکلات می افتند. متخصصان به چنین مجموعه ای از این بیماری ها، سندرم genitourinary یائسگی یا GSM می گویند، که می تواند باعث ناراحتی و از دست دادن رابطه جنسی شود. یک خانم مجبور نیست که تا پایان عمرش به چنین ناراحتی هایی تن دهد، در نتیجه برای او درمان های متعددی می باشد که یکی از آن ها، درمان با لیزر است که برای جوانسازی پوست و نیز بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای لیزردرمانی :

فکر به تحت درمان قرار گرفتن لیزر آن هم برای حساس ترین بخش بدن، یعنی واژن، می تواند کمی استرس و دودلی ایجاد کند. اما نتایج بعد از درمان نشان می دهد که این روش ارزش انجام شدن دارد. حتی برخی خانم ها بوده اند که گفته اند این روش دردی خفیف دارد، اما به امتحانش می ارزد. لیزردرمانی مکانیسم بهبودی بدن را فعال می کند، آن هم با ایجاد یکسری حفره های ریزی در بافت مورد درمان که بدن را به ساخت بافت جدید برای ترمیم این زخم ها تحریک می کند. این نوع درمان حتی برای افزایش سطح کلاژن و کشش پوست بسیار تاثیرگذار است. همچنین می تواند جریان خون را بیشتر کرده و به بازیابی بافت از دست رفته کمک کند.

داده ها نشان داده است که زنانی که تجربه ۷۰ الی ۸۰ درصد بهبودی خشکی واژن داشته اند، بعد از یک دوره ۱۲ الی ۱۸ ماهه لیزردرمانی به این نتیجه رسیده اند. این داده ها همچنین نشان داده است که در سیستم ادراری از جمله علائم اورژانسی، فرکانسی و بی اختیاری(منظور نشت ادرار آن هم زمانی که سرفه یا عطسه رخ می دهد)، بهبودی ۶۰ الی ۷۰ درصدی دیده شده است.

لیزردرمانی

تسریع در رشد بافت های جدید :

لیزرها به عنوان یک گزینه درمانی محبوب، به طور فزاینده ای توانسته اند علائم واژینال را درمان کنند، به خاطر اینکه درمان های قدیمی ـ کرم استروژن موضعی ـ دیگر زیاد طرفدار ندارند. بسیاری از خانم ها به اشتباه از استفاده از هورمون های موضعی می ترسند، به دلیل اینکه ممکن است خطر سکته مغزی یا سرطان سینه را افزایش دهد. طبق مطالعاتی که در زمینه سلامت زنان شده است، نشان داده شده است که زنانی که استروژن خوراکی مصرف می کرده اند، ۳ برابر بیشتر در معرض سرطان های سینه و سکته مغزی بوده اند.

در نتیجه لیزر در این سال ها امتحان خود را پس داده و نشان داده که در جوانسازی پوست صورت و بدن می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

آیا لیزر برای زنان پیش از سن یائسگی هم مناسب است؟

خانم های جوانتر، ازجمله ان هایی که هنوز فرزنددار نشده یا دیگر قصد بچه دار شدن ندارند، می توانند برای انجام درمان های لیزر مراجعه کنند. این زنان اغلب برای جراحی آمادگی ندارند، مثلا بی اختیاری ادراری که یکسری درمان های محدودی دارند. لیزر درمانی برای افراد دارای این مشکل که با تمرینات کگل هم نتیجه ای ندیده اند، می تواند مناسب باشد. خانم های جوانتر هم می توانند برای مشکلاتی مثل سستی داخلی واژن و دیگر مشکلات تناسلی مراجعه کنند.