راه های درمان ناباروری

تفاوت جراحی لگن و جوانسازی واژن
جوانسازی واژن چه فرقی با جراحی کف لگن دارد؟
۱۳۹۶-۱۰-۰۶
لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد چطور انجام می شود؟
۱۳۹۶-۱۰-۱۹
درمان ناباروری در زنان

درمان ناباروری و نازایی

این روزها برخی زوجین فکر می کنند ناباروری فقط مختص آنهاست و کسی دیگر دچار چنین مشکلی نیست. در صورتی که تنها نیستند! حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از زوجین در ایالات متحده هستند که نابارور می باشند. همیشه ناباروری به دلیل عدم توانایی بارداری نیست، بلکه به خاطر رابطه جنسی محافظت نشده حداقل در طول یک سال اکثر زوجین می باشد.

ناباروری ممکن است به خاطر یکی از زوجین یا شاید هم هردو باشد. اما نگران نباشند؛ زیرا راه های درمانی بسیار ایمن و موثری می باشند که شانس بارداری را در آن ها افزایش می دهد.

علائم ناباروری :

علامت اصلی ناباروری، باردار نشدن است. ممکن است علائم واضح و روشن دیگری نباشد. گاهی اوقات، یک زن نابارور ممکن است پریودهای نامنظم داشته باشد. به ندرت، یک مرد نابارور پیدا می شود که علائمی از جمله مشکلات هورمونی داشته باشد، مثلا تغییر در رشد مو یا عملکرد جنسی.

چه زمانی نیاز به مراجعه نزد پزشک  مي باشد ؟

هنگامي كه تصميم به بارداري گرفته مي شود، در طی یک سال به طور منظم تصمیم به، بارداری داشته و اتفاقی نیفتاده باشد. در چنین شرایطی بهتر است هرچه زودتر با پزشک متخصص زنان مشورت شود. حتی در صورت داشتن شرایط زیر :
  • زن ۳۵ یا ۴۰ سال داشته و در طی ۶ ماه مکرر اقدام به بارداری کرده و نتیجه نگرفته
  • بالای ۴۰ سال بودن
  • پریود نامنظمی دارد یا اصلا ندارد
  • پریودهای بسیار دردناک دارد
  • مشکلات باروری تشخیص داده شده
  • بیماری اندومتریوز یا بیماری های التهاب لگن تشخیص داده شده
  • داشتن سقط های مکرر
  • تحت درمان سرطان بودن
در صورتی که مرد دچار مشکلات زیر باشد، باید نزد پزشک متخصص مراجعه کند :
  • میزان اسپرم کم می باشد یا مشکلات دیگری در رابطه با اسپرم می باشد
  • سابقه مشکلات جنسی، پروستات یا بیضه داشته است
  • تحت درمان سرطان بودن
  • دارای بیضه های کوچک بوده یا تورم در اسکروتوم دیده شده با عنوان واریکوسل شناخته می شود
  • سابقه نازایی در خانواده داشته اند

درمان ناباروری در زنان

حال راه های درمان ناباروری در خانم ها چیست؟

لاپاروسکوپی :

اگر تشیخص بیماری های لگنی یا لوله ای بود، از جمله گزینه های درمانی جراحی می باشد که برای بازسازی اندام های تولید مثل استفاده می شود. پزشک لاپاروسکوپ را از طریق برش کوچکی در شکم وارد بدن می کند، سپس اندومتریوز را درمان کرده و لوله های مسدود را باز می کند. کیست های تخمدانی را نیز از بین می برد.

هیستروسکوپی :

در این روش پزشک یک هیسترسکوپ در رحم از طریق دهانه رحم قرار می دهد. از این مورد برای حذف پولیپ ها و تومورهای فیبروم، و نیز لوله های مسدود شده استفاده می شود.

دارو :

در صورتی که مشکل تخمدان دارید، ممکن است داروهایی در خصوص چنین بیماری به تشخیص پزشک تجویز شود.

گنادوتروپين ها :

این داروها همچنین به بیمار کمک می کند که باردار شود و تخمدان قادر به تولید تخمک شود. به طور نرمال هرماه یک تخمک آزاد می شود.

تلقیح داخل رحمی :

در این روش، بعد از اینکه اسپرم آزاد شد، با روش خاصی پزشک متخصص آن را در درون رحم قرار می دهد؛ زمانی که موقع تخمک گذاری زن باشد.

روش IVF :

در این تکنیک پزشک از یک IVF یا لقاح آزمایشگاهی استفاده می کند و آن را در رحم قرار می دهد.

اهدا تخمک :

این روش برای زمانی کمک می کند که اشتن تخمدان ها به درستی کار نمی کنند اما رحم که به طور طبیعی کارش را انجام می دهد. به این صورت که تخمک ها از تخمدان برداشته می شوند و داروهای باروری مصرف می شود. بعد از لقاح آزمایشگاهی یا IVF، پزشک تخمک های بارور شده را به رحم منتقل می کند.