علل التهاب واژن چیست؟

لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد چطور انجام می شود؟
۱۳۹۶-۱۰-۱۹
لیزر موهای زائد زیربغل
آیا انجام لیزر زیر بغل خوب است؟
۱۳۹۶-۱۱-۰۳
التهاب واژن چیست

التهاب واژن

در این مطلب به سه علل اصلی التهاب واژن پرداخته خواهد شد. برخی مسائلی که خیلی از مردم به آن ها توجهی ندارند و در مورد آن ها نیز اشتباه می کنند. حال علائم و نشانه های التهاب واژن یا واژینیت چیست؟

التهاب واژن یا واژینیت چیست؟

واژینیت، در واقع در رابطه با التهابی می باشد که روی واژن تاثیر گذار می باشد. التهابی که در این قسمت حساس به وجود می آید به دلیل علائم زیادی می باشد، از جمله خارش، ترشح، درد، درد در هنگام ادرار، درد به هنگام مقاربت و یا موارد جزیی مثل خونریزی یا لکه بینی. این عارضه در هرخانمی در هر سنی دیده می شود. جدا از مسائل فیزیکی آن، واژینیت باعث عدم انجام هر فعالیتی در مدرسه یا محل کار می شود و در عملکرد جنسی تاثیرگذار است.

همانطور که عفونت واژن نوعی التهاب واژن به حساب می آید، در عین حال انواع مختلفی از واژینیت می باشد. بسیاری از زنانی که ترشح دارند و خارش زیاد دارند، تشخیص عفونت واژن داده می شود، اما همیشه اصل ماجرا این نیست. مهم است که نوع دردی که بیمار دارد مشخص شود، بنابراین می توان به درستی به درمان آن پردخت.

علل واژینیت چیست؟

انواع مختلفی از واژینیت می باشد، آتروفی واژن، حساسیت واژن، و عفونت واژنی. آتروفی و حساسیت واژن نوع غیر عفونی و فیزیولوژیکی واژن می باشند. عفونت واژن به دلیل یک میکروارگانیسم می باشد. بنابراین گفته ها، علل اصلی واژینیت چه می باشد؟

التهاب واژن

یک : آتروفی واژن

این عارضه ناشی از کاهش استروژن می باشد. استروژن بافت های واژن را خوب و سالم نگه می دارد. همچنین واژن را به تولید مایعی روش و روان تحریک می کند. در صورتی که کاهش استروژن صورت گیرد، بافت واژن ضعیف می شود و خشکی واژن به وجود می آید. به همین دلیل است که موجب التهاب واژن می شود و واژن را در معرض عفونت های دیگری نیز قرار می دهد.

کاهش استروژن معمولا در زنانی که هیسترکتومی یا اووفورکتومی انجام داده اند، رایج تر است. داروها یا هورمون هایی که برای درمان آندومتریوز، سرطان سینه، فیبروم یا ناباروری تجویز می شود، می تواند در تغییر سطح استروژن تاثیر گذار باشد. دیگر دلایل کاهش سطح استروژن ممکن است بخاطر درمان ناحیه لگن، شیمی درمانی، استرس شدید، افسردگی یا ورزش های فشرده و سنگین باشد.

دو : حساسیت واژن

حساسیت واژن اغلب بخاطر حساسیت به چیزی رخ می دهد. ممکن است فرد به مواد شیمیایی که استفاده می کند و با آن ها در تماس است، حساسیت یا آلرژی داشته باشد. این موضوع می تواند به خاطر بسیاری از عوامل فیزیکی یا مواد شیمیایی باشد، از جمله تامپون ها، مواد شیمیایی که در محصولات بهداشتی زنان می باشد. علائم حساسیت واژن هم شامل قرمزی، درد یا خارش واژن و افزایش ترشحات می باشد. اکثرا به خاطر اینکه واژن را تحت تاثیر قرار می دهد، با عفونت قارچی واژن اشتباه گرفته می شود.

سه : واژینیت عفونی

واژینیت عفونی نوعی از عفونت واژن می باشد، می تواند قارچی باشد، یا باکتریایی و غیره. این بیماری شامل گاردنرلا(عفونت باکتریایی)، هر نوع ویروسی، STDها (مثل کلامیدیا، گونوره یا تریکومونیاز) و عفونت های قارچی واژن. بیش از ۹۰ درصد از عفونت های واژینیت با واژینوز باکتریایی یا BV، عفونت های قارچی (کاندیدیازیس) و عفونت های انگلی (تریکومونیا) مرتبط است. از بین این سه علل التهاب واژن، BV شایع ترین علت می باشد.