بیماری کلامیدیا
علائم بیماری کلامیدیا چیست؟
۱۳۹۶-۰۳-۰۶
عفونت قارچی واژن
عفونت قارچی زنان به چه علت است؟
۱۳۹۶-۰۳-۱۵
چه فرقی بین اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی است؟

اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی را با حروف اختصاری PMDD و سندرم پیش از قاعدگی را با حروف PMS نشان می دهند. حال فرق بین این دو چیست؟ و PMDD چطور درمان می شود؟

اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی یا PMDD خیلی شدید و گاه سندرم PMS در برابر آن ناتوان است. گرچه PMS و PMDD هر دو علائم فیزیکی و احساسی دارند، PMDD یا اختلال پیش از قاعدگی می تواند در کار و روابط اختلال ایجاد کند.

در هر دوی PMDD و PMS علائم و نشانه ها و معمولا از ۷ تا ۱۰ روز طول می کشند، البته قبل از پریود شروع می شوند و تا چند روز اول پریود ادامه دارند تا زمانی ديگر كه فرد پریود می شود. هردوی آن ممکن است باعث نفخ، حساسیت سینه ها، خستگی، یا تغییراتی در خواب و عادت خوردن شوند. در اختلال پیش از قاعدگی ، حداقل نشانه هایی که می توان دید به شرح زیرند :

• غم و ناامیدی
  • اضطراب یا تنش
  • دمدمی بودن فرد
  • تحریک پذیری زیاد یا عصبانیت

چه فرقی بین اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی است؟

دلیلش هم مشخص نیست. افسردگی های عمقی و اضطراب هم از جمله علائم شایع PMDD و PMS می باشند. بنابراین ممکن است که تغییرات هورمونی باشد که دوره قاعدگی را بدتر کرده و اختلالات رفتاری زیادی به وجود می آورد.

درمان PMDD با چند راه حل می تواند جلوگیری شود یا اینکه کمتر شود ، شامل :

• داروهای ضد افسردگی که به تشخیص پزشک می باشند می تواند در این زمینه کمک کند.
  • قرص های ضد بارداری، شاید بتواند مقداری از علائم PMDD  و PMS را کم کند.
  • مکمل های غذایی، مصرف ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در رژیم غذایی و مکمل روزانه شاید علائم چنین اختلالاتی را کمتر کند. ویتامین ب ۶، یا منیزیم و L تریپتوفان که می توانند کمک کننده باشند. البته در این مورد باید با پزشک مشورت شود.
  • داروهای گیاهی، برخی تحقیقات نشان داده است که Chasteberry ممکن است به کاهش تحریک پذیری و نوسانات اخلاقی در این دوره کمک کند. همچنین علائم دیگر را که قبلا ذکر کردیم نیز کاهش دهد.

تغییر رژیم و شیوه زندگی، ورزش به طور منظم اغلب علائم قبل از قاعدگی را کاهش می دهد. کاهش مصرف کافئین، اجتناب از سیگار کشیدن نیز می توانند به این موضوع کمک شایانی کنند. خواب کافی و استفاده از تکنیک های ریلکسیشن مثل تمدد اعصاب، مدیتیشن، یا یوگا هم بسیار موثر هستند. با جلوگیری از استرس و عوامل استرس زا که می توانند یا به خاطر مسائل مالی، یا مشکلاتی در رابطه و بسیاری مسائل دیگر باشند، این علائم را کمتر کرد.

منبع : http://www.mayoclinic.org